Alea iacta est...

...eller hur man tar sig vatten över huvudet och ger sig själv chansen att misslyckas lite extra.

Det började med att det poppade upp en liten idé i mitt huvud -Jag vill baka ett pepparkakshus. När jag berättade om min plan för Carolina informerade hon mig om att jag inte kan baka pepparkakshus. Större delen av min hjärna fungerar alldeles utmärkt, den fattar kloka och genomtänkta beslut och uppför sig korrekt. Men likt vilken suporterklack som helst i allsvenskan (undantaget BP, Gefle och Trelleborg som knapt har några suporters) så finns det en liten klick som ställer till det för resten. Den lilla klicken av min hjärna såg alltihop som en stor utmaning och tog till orda: Inte nog med att jag ska göra allt utom degen själv, jag ska minsann designa en kyrka (!) OCH den ska bli AWSOME!
Jaha där ser man, tärningen är kastad.

Jag hade velat köra nån sorts livefeed så att ni kunde följa spektaklet i realtid men det hanns inte med men jag ska referera dom viktigaste händelserna från kvällen.

18.00 Off we go! Idéerna i min hjärna tar form på papper samtidigt som Carolina bakar lussekatter och Kian lallar runt på golvet. Det som tidigare känndes lite hopplöst verkar nu fullt överkommligt.

19.00 Kian har gått och lagt sig och jag finslipar mallen, allting går som smort...fast väldigt sakta.

19.30 Fram med degen nu ska här bakas! Carolina påpekar att degen inte får vara för tunn för då går det sönder. Jag karvar ut dom första bitarna efter mallen och sänder in plåt numero uno.

19.37 Tjogisar! Carolinas råd om att inte kavla för tunt resulterar i att dom första bitarna ser ut som deltagarna i "Biggest loser". Som tur är handlar det om tornet på kyrkan, kan funka ändå.

19.55 Sakta men säkert lämnar byggsatsen ugnen men jag har svårt att få dom jämntunna eftersom degen fastnar i kaveln hela tiden vilket oroar mig, kommer det att passa ihop?

20.05 Heureka! Om jag lägger mallen på degen och kavlar sen så går det svinbra att få den tunn och jämn. Sen skickar jag in plåten och tar av mallen när kakan stelnat. Klockrent!

20.20 FAIL! Jag har bakat fast mallen i kakan! Den går inte att ta loss! Apskaft! Tyvärr hann jag skicka in en mall till :/

20.30 ca. Hör att någon misshandlar Kylies Can't get you out of my head. Antar att det är idolaudition och går för att kolla, visar sig att det är semifinal och att nån Tove är helt världelös. Idoljurryn lär ha supit till ordentligt eftersom dom uppspelt klappar händer som dresserade chimpanser.

20.45 Mer mjöl gör susen och byggstenarna blir väldigt fina.

21.00 bränner en plåt, notera: mindre bitar kortare tid i ugnen.

21.30 Stressar fram nya mallar och styr upp min tidigare genomklappning.

22.00 Alla bitar är klara! Jag har ätit lussebullar och druckit glögg och är rätt nöjd. Men det räcker inte med att ha kvalitetsbitar på varje plats - dom ska passa ihop...som FC Barcelona!

To be continued...

/sengångaren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0