Bakning

Idag bakade jag ett jättegott bröd, nämligen Sirapslimpa




Ingredienser

50 g smör
5 dl filmjölk
50 g färsk jäst
2 dl mörk sirap
2 tsk salt
6 dl vetemjöl special
6 dl rågsikt


Gör så här


1. 
Smält smöret och blanda med filmjölken. Värm till fingerljummet, max 37 grader

2. Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt.

3. Tillsätt vetemjöl och rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand.

4. 
Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek.

5. Sätt ugnen på 200 grader.

6. Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar alt. på en plåt med bakplåtspapper, jäs under bakduk till dubbel storlek.

7. 
Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte blir för mörka.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jo det är bra med oss också=)



Å det brödet såg riktigt gott ut. Det lär jag testa baka =P Markus vill att jag ska baka bröd men jag bakar alltid fikabröd bara;) haha. det gillar han ju inte .



Vetu förresten? =D TIll hösten får jag äntligen det jag vill ;) Inte barn... Men det andra som du också vill=D augusti-september typ. =P

2010-05-11 @ 11:57:12
URL: http://kilstadius.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag har inte fått exakt dag och så än. Han skulle skicka hem papper om några veckor. Med dag och tid och sånt=)



Jodå. Du kommer nog också kunna göra det. Jag hade ju bara tur.

Kram

2010-05-12 @ 07:18:57
URL: http://kilstadius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0