En polsk lastbilschaufför i Örebro

Som jag ser det har jag och Carolina olika uppgifter på den här bloggen. Carolinas är att uppdatera om familjebuisness - Kalas, aktiviteter, Kians bus och påhitt...you name it. Medans mitt bidrag är dyngspridning och allmänt nonsens. Och eftersom Carolina inte lyckas få tummen ur och skriva om Kians och hennes aktivitetsdag på dagis så kommer det här en liten historia om en polsk lastbilschaufför istället.

Under "snökaoset" som varade ungefär ett dygn skulle det transporteras en container från Gbg till Örebro. Avtalad lossningstid var klockan 07.00. Mr Fredborg var på plats klockan 05.00 för att se till att lossningsytan var tömd och att allt var så förberett det kunde bli. Klockan 07.05 var den inhyrda personalen på plats för att assistera vid lossningen. Men trots löften om bättring från speditionsföretaget så var containern än en gång försenad. Klockan 08.30 var det forfarande ingen container på plats men nu var iaf Mr. Fredborgs kontakt på speditionsföretaget möjlig att nå.
-Containern från Solaris, vet du vart den håller hus? Undrade Fredborg över telefon.
-På plats hos dig. Fick han till svar.
-Nä du, gubbe lille.
-Va fan, jag hatar när sånt här händer.
Vilken koll dom har, tänkte Fredborg. Medans han väntade på besked om när containern skulle dyka upp. 09.00 kom beskedet om att dom hade fått tag på chauffören. Dom visste inte riktigt vart han befann sig men han skulle iaf dyka upp snart. 09.30 brakade lastbilen, körd av en polack in på baksidan. Hur man visste att han var polack? Han hade en skylt som det stod "Jarek" på och han kunde ingen svenska = polack!
Jarek körde fast i snön en gång, han sandade lite, kom loss och körde fast igen. Jag letade fram två spadar, vi grävde loss honom och han körde fast. Vi skottade, han körde loss och backade fast sig igen. Han skottade halva infarten utom där det var uppenbart att han skulle köra, jag bröt min biltemaspade, och han körde fast. Under tiden stod inhyrda personalen och frös samtidigt som dom pillade navelludd. 50 minuter senare hade han skottat nästan hela infarten och lyckades backa in. 2 minuter senare kom fastighetsskötaren med grävmaskinen - Sucker!
Fick ett mail där speditören krävde betalt för tiden det tog att skotta. Vi kvittade det mot kostnaden för inhyrd personal som tog betalt för att spela fickpingis. Bra deal för dom eftersom jag märkte efteråt att Jarek snott med sig spaden.

Igår trodde Carolina att Kian skulle tycka att det var kul om jag hämtade honom med pulka. Sagt blev gjort - släpa med fårskinn och pulka, på med massa kläder på Kian (tyvärr inte på mig), Satte Kian tillrätta omsvept med fårskinn och iväg bar det. Kian somnade efter 10 meter eftersom han vägrat sova middag. Fick räta upp honom minst 10 ggr för att han inte skulle ramla av, men jag tror att han uppskatade pulkaturen. Väl hemma somnade han sittandes på golvet när jag skulle klä av honom. Jag lyckades iaf hålla liv i honom (och mig) till klockan sju då vi båda somnade i hans säng. Jag vaknade till av att han sparkade lite på mig. -Ska du sova härinne får duligga still och sova ordentligt, morrade jag. Sen kom jag på att det var jag som var sovgäst i hans säng. Låt gå för den här gången tänkte jag och somnade om.

Fick reda på planerna för firmans julfest och jag är lite orolig. Inte nog med att det blir bowling som jag måste vinna för att det ska bli en trevlig kväll. Det verkar som det ska bli julmiddag på tallrik. Ja, vi ska ju såklart äta på tallrik som civiliserade människor, vi bor ju trots allt inte i Norrköping. Men det verkar som om middagen blir serverad - INGEN BUFFÉ!
Det kanske passar folk med mycket dineros att betala en 500 spänn för lite smuts på en tallrik och berätta om hur smakerna frammhäver varandra. Men som arbetare vill jag ju hellre betala en femhundring för fritt käk och sedan se till att jag äter för MINST hela beloppet. Nu ska jag ju inte betala någonting, det får firman göra. Men det är inte valuta för pengarna dethandlar om, det handlar om PRINCIPER - Julmat betyder KVANTITET inte kvalitet. Hemska tanke! 

tack för mig!

/Jon




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0