God Jul

Dagens...nej, vänta, årets I-landsproblemdrabbade mig IGEN när jag körde hem från Borlänge igår. Vi åkte sent för att barnen skulle sova i bilen och fortsätta sova när vi kom hem. Jag sov middag för att inte bli trött vid ratten men för säkerhets skull köpte jag med en röd bulle (red bull) som jag knäppte på halva vägen. När jag kom till sista skvätten insåg jag ännu en gång att jag var för lång för att tömma burken upp och ner och låta innehållet rinna ner i strupen, kanten på burkens botten slår i taket innan den når lodrät position. Att hasa ned på sätet hjälper inte eftersom jag i den positionen inte kan böja huvudet tillräckligt långt bakåt utan att bryta nacken. Alltså tvingas jag slänga en burk med skvalpet kvar på passagerarsidans fotmatta. Burken studsar runt där på golvet tills skvalpet banat sig väg ned på mattan och bildar ett kladd. Jag kan inte nog framhålla vikten av problemet! Förslag på åtgärder till detta?!?
 
Barnen och jag tog en repa till Borlänge när Carolina jobbade på inför högtiden till minne av Jesu födelse. Jag är knappast djupt religös...jag hittar till kyrkan vid något dop, har gått på midnattsmässa någon gång vid jul. Jag bryr mig inte om den djupa kränkning pepparkaksgubbesången innebär för...dom som kommer från pepparkakeland (eller?) och skiter egentligen fullständigt i om man tar bort den roliga svarta dockan på tomtens verkstad. Men om man förfasas över att barn påtvingas det horribla ödet att ha skolavslutningen i en kyrka där man kan få råka höra en kristen psalm och berättelsen om stallet i Betlehem...då kan man fan jobba under julen, utan OB!
 
Vi hade iaf trevligt i Borlänge! Det åktes en hel del pulka/snowracer/madrass och jag hann med att göra slut på lidandet för en stjärtlapp som häng med sedan tidigt 90-tal. Barnen gjorde sitt bästa för att begränsa min fritid genom att helt enkelt vägra sova...och det funkade bra.
 
Idag har vi firat jul hos Carolinas förändrar. Vi åt gott, vi kollade på Kalle men jag missade början på tomtarnas verkstad när renarna borstar tänderna (vilket snart är den enda scenen som inte får det att krypa i kroppen av obehag) och tillslut kom tomten - Kvällens behållning för både vuxna och barn. Och det var för en gång skull inte Kian som stod för underhållningen. 
-Finns det några snälla barn här?
-Jaa, jag har varit snäll heeeela dagen! (det räckte inte långt på min tid)
 
-Nu måste Tomten vidare, jag har många paket att dela ut!
-Skynda dig så du inte kommer för sen till dom andra barnen!
 
Kian gjorde förstås också sitt bästa:
-Om tomten tar av sig den där (tomtemasken) så är det morfar därbakom! (Nej! Du är för ung för att sluta tro på tomten!)
 
Nu sitter jag här hemma och njuter av den bästa stunden på julen. För hur härligt den än är med förberedelser, folk, tomtar, klappar och mat så är det ändå skönt när allt tagit slut och barnen lagt sig. När man äntligen kan sjunka ner i sin egen soffa och njuta av en stunds julefrid. Snart är det dags att samla ihop sig för julefirandet i Borlänge!
 
God Jul på er!
 
/Tomte...ähum...Jon
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0