Trötta jävlar

Med långa mellanrum släpps det spel som motiverar en spelkväll för mig och Johan. I fredags var det dags för "Resident evil: Operation Racoon city" och med den rutin vi skaffat oss gällande spelkvällar ansåg vi det vara bästa att åka hem och vila en stund efter jobbet istället för att köra pang på rödbetan. På det sättet räknade vi med att pigga kunna köra en bra bit in på natten. För min del sket det sig med sömn eftersom jag var tvungen att ändra i jobbschemat och sluta senare än vanligt för att Carolina skulle kunna vara med på en öppning på Maxi. Vid åtta sparkade vi igång kalaset med att vi öppnade varsin öl...det var som att dricka outspätt sönmedel. Och spelet sen då? Vi satt i ett nedsläckt rum och stirrade på skärmar där det utspelade en mörk historia i skumma, skuggiga och nattliga miljöer...ögonen tröttnade fort. Som tur var hade jag investerat i lite energidryck...som var totalt verkningslös. Trots att spelet var spännande var jag tvungen att kallprata för att hålla mig vaken men tillslut hjälpte inte ens det och jag började nicka. Jag insåg att det var kört och meddelade Johan att jag var tvungen att kasta in handduken men fick inget svar...han sov nämligen. När jag tänkte efter hade jag inte fått svar på mitt kallprat på länge och när jag kollade på hans skärm insåg jag att hans gubbe stod kvar på ett ställe där vi passerat för åtminstone en kvart sedan. Klockan måste åtminstone vara runt 2 tiden...den var kvart i elva! Pensionär var det här!

När vi ändå är inne på ämnet trötthet så kan jag passa på att ta upp vad mina söta små barn pysslar med bara för att de är jag som ska ta hand om dom och Carolina som ska jobba. Eller jag kan berätta vad dom INTE gör. Dom sover INTE middag sammtidigt så att jag hinner med en middagslur och dom lägger sig INTE i det som jag anser vara lämplig tid för små barn...minst en vaken till över 21 två dagar i rad trots att båda brukar sova vid 19. Däremot sover dom INTE längre på morgonen...vilken överraskning!

Bjuder på en historielektion signerad Carolina.
Kian spelade ett drag-and-drop spel på Carolinas iPhone i vilket har massa olika figurer som man kan stoppa in i en miljö. Varje figur som han satte på "kartan" gjorde ett säreget ljud och när Carolinas telefon trumpetat "TOOOOIIIIIIT" ungefär 173 gånger var Carolina tvungen att fråga vad det var som lät så.
"En elefant" sa Kian. Det verkade osannolikt då temat på just den karta som Kian spelade var Dinosaurier, grotton och annat förhistoriskt. Carolina fick titta och sa med pedagogisk stämma:
"Ahaaa...en elefant med betar, alltså en MAMMUT"
"Och vanliga elefanter har inte betar då?" frågade jag
"Ehh...jo, det har dom ju. Men vad är det som skiljer elefanter från mammutar då?"
"Tänk efter nu...."
"Hmm....dom har hår på huvudet?"
"PÅ HUVUDET!?!"
Efter att ha tittat på skärmen igen kunde hon glatt konstatera att mammuten hade hår på hela kroppen.

Vad har vi då lärt oss idag? En mammut är som elefant med hår på huvudet...och på resten av kroppen...och med betar!

Gonatt!


/Jon


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0